Advertisement

Friday 14 April 2017

Tidak Berkira Dengan Adik-Beradik, Allah Kurniakan Rezeki Lebih

Bila adik beradik bergaduh, sebenarnya telah hilang rahmat Allah dalam keluarga itu. Sebab itu, adalah penting untuk menjaga hubungan sesama adik beradik.


Kalau kita tengok ada yang adik beradik kita susah sikit dan Allah beri kita rezeki lebih, bantulah adik beradik kita. Sebaik-baik sedekah adalah kepada ahli keluarga yang terdekat, kata Nabi SAW.

Saya pernah berbual dengan seorang jutawan di Bangi. Nama beliau Haris, berumur 40’an, kaya raya, rumah besar nak mati. Dia suka membantu orang, banyak bagi pendapat dan membantu saya.
“Khalil, saya dulu agak berkira dengan adik beradik walaupun saya kaya. Tetapi bila sudah kenal agama sikit-sikit, hidup saya berubah banyak. Saya banyak membantu adik beradik. Rupa-rupanya Allah beri lagi banyak kepada saya bila saya sudah mula tidak berkira dengan adik beradik saya.
“Jadi Khalil, kalau ada adik beradik yang susah, bantulah mereka. Tengoklah Allah bagi rezeki pada you melimpah ruah,” katanya.

Terus teringat seorang ustaz pernah berkata, “Salah satu punca hidup kita sempit, susah, adalah disebabkan putus hubungan silaturrahim dengan ahli keluarga,”
Ya Allah, takutnya. Ada adik beradik yang tidak bertegur sapa selama bertahun-tahun. Sebenarnya kalau kita pergi minta maaf dengan adik beradik kita walaupun kita tidak salah, Allah akan tinggikan darjat kita. Tak hina pun orang yang meminta maaf.

Ustaz saya kata, “kita cepat maafkan orang di dunia ini, Allah mudah maafkan kita di akhirat kelak.”
Ya Allah, jadikanlah kami adik beradik yang akan bersama dalam syurga nanti. Ya Allah, rapatkanlah hubungan kami adik beradik. Rahmatilah kami adik beradik, ampunilah dosa adik beradik kami kalau mereka ada buat salah pada kami. Amin.

Share dan tag pada adik beradik kita. Beritahu mereka yang kita sayang pada mereka. Sama-sama aminkan doa di atas.

Kredit:aliffchannel.com

No comments:

Post a Comment

Sponsored By